Yoga – passbeskrivningar

YINYOGA

Yin är skuggsidan av berget. Stillhet.
Yin och yang behövs för att skapa balans, som två sidor av samma mynt.

Vi går in på djupet i bindväv leder, ligament, muskler och skapar ett flöde i våra meridianer, flödet kallas för qi.
Yinyoga är som akupunktur utan nålar.

Effekterna av yinyoga är många vi blir rörligare, det är ett bra komplement till all annan träning som vi aktiverar musklerna, det är stresslösande, smörjer upp lederna och gynnsamt för de som har problem med rygg, knä och höfter, lägre blodtryck.
Vi stimulerar våra meridianer som är som kanaler som löper längst hela kroppen, dessa går igenom våra inre organ och släpper stagnerad energi.

Samtidigt får kropp och själ en skön vila. Vi får en stund där det enda som betyder något är här och nu. Mindfulness. Det finns inger rätt och fel – bara olika varianter.

Många som har utövat yinyoga en längre period upplever att de har lättare att hantera stressiga situationer i vardagen, får bättre sömn, hittar andetaget,blir rörligare, får bättre hållning och även mindre smärta i rygg, höfter eller knän.
Yinyoga är även gynnsamt för personer som idrottar mycket.

Alla kan utöva yinyoga.

HATHA YOGA

Hatha betyder kraftfull.

Ha – solen Tha – månen. Som två motpoler.
Båda behövs för att skapa balans.
Hatha yoga är den klassiska formen av yoga. Vi jobbar med styrka balans och smidighet. Hatha yogan är inte bunden till en viss serie utan passen är anpassade lite efter elevernas nivå eller läraren.
Vissa pass kan vara lugna och ha mycket vila medan andra pass är mer dynamiska. Positionerna hålls lite längre än vad exempelvis astanga yogan gör.

Effekter av hathayoga är likvärdiga som yinyoga, men här får vi också bättre balans ökad muskler styrka. Många upplever att det även är humörshöjande.

Kom ihåg att ta med egen matta till passen.

”Många människor tror att de måste vara smala, viga eller starka för att yoga. Men hör på mig när jag säger att yoga är för alla. Kroppar förändras och utvecklas dagligen och den fysiska praktiken är bara en manifestation av förändringen som sker inombords. Yoga är en sprituell praktik som tillåter dig att vara dig själv och se dig själv för den du är. Det finns inga gränser. Valet att utöva yoga avgörs inte av din fysik. Din kropp förändras. Genom att begränsa dig själv kommer du bara må dåligt längre fram. Gå på yogaklassen och känn efter hur du mår, utan att tänka på hur du ser ut. Det gör vi tillräckligt ofta ändå. Ge dig själv en chans och se ditt eget värde, så kommer ditt liv snart att förändras.”
~ Dana Falsetti ~

Dana Falsetti

RESTORATIV YOGA

Både kropp och sinne behöver återhämtning för att fungera optimalt
Om vi inte får den viktiga återhämtningen återuppbyggs inte cellerna på samma sätt, cirkulationen minskar och immunförsvaret går ner.

Genom denna vila och avslappning stimulerar vi det parasympatiska nervsystemet och hjälper oss att skapa en fysisk och mental balans. Vi synkar helt enkelt gas och broms; skapas en lugnare och mer behaglig balans i oss själva.

Restorativ yoga utförs sittande eller liggandes 6 – 30 minuter per position.
Genom att hålla positionerna under en längre tid, kan vi tillåta oss att verkligen slappna av och ”sjunka in” i positionen, det är här vi skapar återhämtning.

Yogan passar alla, även gravida.

HATHA YOGA FLOW

Denna yogaform hjälper oss att känna oss rörligare, mjukare och mindre stela, få ett inre lugn och känna oss harmoniska.
I hatha yoga flow fokuserar vi på andning med enkla yogarörelser som du lätt kan följa utan förkunskap.
Passar alla som vill yoga lugnt och stilla men ändå vill mjuka upp kroppen.

Mjuk Yoga

MJUK YOGA

Ett yogapass med mjuka, inkännande, lugna och varsamma rörelser efter sin egen förmåga. Vi lägger fokus på nacke axlar ,rygg och även styrka i magen och rygg.
Även kallad för kontors yoga.

YOGA CORE

Här lägger vi all fokus på magen ryggen, detta är ett styrkepass för att träna upp vår core. Kort intensivt och väldigt nyttigt.

Core är träningspasset för dig som vill stärka din coremuskulatur, hållning och öka din kroppsmedvetenhet. Vi tränar fokuserade och funktionella kroppsviktsövningar som stärker oss i våra naturliga rörelsemönster i vardagen och i annan träning. Corepasset utmanar även vår stabilitet, balans och rörlighet.

Varför core?

Ryggen och magen är involverad i många tunga uppgifter i vardagen och en stark mage och rygg är därför en stor fördel för att undvika och förebygga skador.
Genom att träna mage, rygg och bäcken som är kroppens centrum för balans och rörelse kan man underlätta i positioner som utsätter kroppens mittendel.

Fördelar med core-träning

Regelbunden core-träning har följande fördelar:

Förbättrar kroppshållningen
Ökar stabiliteten, balansen och smidigheten
Stärker ryggen
Kan hjälpa mot ryggont
Stärker magmusklerna
Minskar skaderisken, särskilt för rygg och bål
Masserar tarmarna och bra för tarmarnas dagliga funktion
Ökar fettförbränningen
Ökar uthålligheten

Yoga Core

VINYASA YOGA

Ett dynamisk pass där vi försöker synkronisera våra andetag med våra rörelser. Vi går progressivt igenom hela kroppen via stärkande asanas och rör oss successivt mot ett avslappnat tillstånd. Våran flexibilitet kommer att förbättras tack vare aktiv stretching. Att skapa balansen är passets mål. Utan förväntningar utvecklas var och en i sin egen takt.

VINYASA FLOW

Boka er till Jonna tills vidare 

076 321 97 26

Vinyasa flow, ett flödande pass där vi synkroniserar andetaget med rörelse för att bygga upp värme och energi i kroppen. Vi landar sedan i ett stillsammare tempo för att förbereda oss för avslappning.

 

1 reaktion på ”Yoga – passbeskrivningar

Kommentarer inaktiverade.