Yoga – passbeskrivningar

yinyoga life

YINYOGA


Yin är skuggsidan av berget. Stillhet.
Yin och yang behövs för att skapa balans, som två sidor av samma mynt.

Vi går in på djupet i bindväv leder, ligament, muskler och skapar ett flöde i våra meridianer, flödet kallas för qi.
Yinyoga är som akupunktur utan nålar.

Effekterna av yinyoga är många vi blir rörligare, det är ett bra komplement till all annan träning som vi aktiverar musklerna, det är stresslösande, smörjer upp lederna och gynnsamt för de som har problem med rygg, knä och höfter, lägre blodtryck.
Vi stimulerar våra meridianer som är som kanaler som löper längst hela kroppen, dessa går igenom våra inre organ och släpper stagnerad energi.

Samtidigt får kropp och själ en skön vila. Vi får en stund där det enda som betyder något är här och nu. Mindfulness. Det finns inger rätt och fel – bara olika varianter.

Många som har utövat yinyoga en längre period upplever att de har lättare att hantera stressiga situationer i vardagen, får bättre sömn, hittar andetaget,blir rörligare, får bättre hållning och även mindre smärta i rygg, höfter eller knän.
Yinyoga är även gynnsamt för personer som idrottar mycket.

Alla kan utöva yinyoga.

HATHA YOGA 

Hatha betyder kraftfull.

Ha – solen Tha – månen. Som två motpoler.
Båda behövs för att skapa balans.
Hatha yoga är den klassiska formen av yoga. Vi jobbar med styrka balans och smidighet. Hatha yogan är inte bunden till en viss serie utan passen är anpassade lite efter elevernas nivå eller läraren.
Vissa pass kan vara lugna och ha mycket vila medan andra pass är mer dynamiska. Positionerna hålls lite längre än vad exempelvis astanga yogan gör.

Effekter av hathayoga är likvärdiga som yinyoga, men här får vi också bättre balans ökad muskler styrka. Många upplever att det även är humörshöjande.

Kom ihåg att ta med egen matta till passen.

”Många människor tror att de måste vara smala, viga eller starka för att yoga. Men hör på mig när jag säger att yoga är för alla. Kroppar förändras och utvecklas dagligen och den fysiska praktiken är bara en manifestation av förändringen som sker inombords. Yoga är en sprituell praktik som tillåter dig att vara dig själv och se dig själv för den du är. Det finns inga gränser. Valet att utöva yoga avgörs inte av din fysik. Din kropp förändras. Genom att begränsa dig själv kommer du bara må dåligt längre fram. Gå på yogaklassen och känn efter hur du mår, utan att tänka på hur du ser ut. Det gör vi tillräckligt ofta ändå. Ge dig själv en chans och se ditt eget värde, så kommer ditt liv snart att förändras.”
~ Dana Falsetti ~

Dana Falsetti

HATHA YOGA FLOW

En meditativ yoga, med mjuka kroppsövningar under ett flow som framför allt mjukar upp, masserar fast även stärker kroppen. Den balanserar och stärker helheten. Yogan hjälper oss även att bli mer harmoniskt avslappnade, inte bara i vår kropp, utan även till tankarna och till sinnet.
Hatha yoga flow är ett perfekt lunch pass, då du får en skön avkoppling mitt i din vardag

 

RESTORATIV YOGA

Både kropp och sinne behöver återhämtning för att fungera optimalt
Om vi inte får den viktiga återhämtningen återuppbyggs inte cellerna på samma sätt, cirkulationen minskar och immunförsvaret går ner.

Genom denna vila och avslappning stimulerar vi det parasympatiska nervsystemet och hjälper oss att skapa en fysisk och mental balans. Vi synkar helt enkelt gas och broms; skapas en lugnare och mer behaglig balans i oss själva.

Restorativ yoga utförs sittande eller liggandes 6 – 30 minuter per position.
Genom att hålla positionerna under en längre tid, kan vi tillåta oss att verkligen slappna av och ”sjunka in” i positionen, det är här vi skapar återhämtning.

Yogan passar alla, även gravida.

MJUK YOGA

Ett yogapass med mjuka, inkännande, lugna och varsamma rörelser efter sin egen förmåga. Vi lägger fokus på nacke axlar ,rygg och även styrka i magen och rygg.
Även kallad för kontors yoga.

 

MEDI YOGA

Genom mjuka enkla rörelser, djupavslappning och meditation sätter Medi yoga igång kroppens självläkande system. Den medvetna andningen går som en röd tråd genom hela yogapasset, och övningarna anpassas efter din förmåga just för stunden.  De flesta övningarna går att göra både på yogamatta och på stol. Övningarna är långsamma och inkännande, utan krav eller prestation.

Svensk forskning har visat att Medi yoga har god effekt mot bland annat stress, rygg-, hjärt- och sömnproblem, högt blodtryck, oro och ångest. Oavsett om du är frisk eller sjuk kan du ha stor nytta och glädje av dessa yogiska tekniker, som hjälper dig att skapa ökad hälsa, harmoni och balans i din vardag.

LIVSYOGA

Denna yogan grundar sig på kundaliniyogatraditionen med en otrolig verktygslåda med olika andningstekniker, ställningar, rörelser, stilla-och mer aktiva meditationer samt sångmantras. Vi jobbar även på ett spirituellt- och andlig nivå med våra chakran. Livsyogan/kundalini kallas också enkelt för ”hushållsyoga” dvs alla klarar att utföra denna yoga oavsett tidigare erfarenheter och begränsningar.
Livsyogan fokuserar mycket på medvetenhet vilket innebär utvecklandet av bl a självacceptans, centrering och intuition. Rent fysiskt är det mycket övningar för ryggraden så den förblir rörlig och flexibel.
Livsyoga / kundalini ger positiva hälsoeffekter:
  • Ökad stresstålighet
  • Balanserat blodtryck
  • Förbättrat immunförsvar
  • Förbättrad matsmältning
  • Starka, smidiga och uthålliga muskler
På ett psykologiskt plan ger det:
  • Ökad närvarokänsla
  • Ett lugnare sinne
  • Mer energi
  • Centrering
  • Tydliga gränser
  • Chakrabalansering

 

1 kommentar

Kommentarer inaktiverade.